Reklamregler för Eurovision song contest

Eurovision Song Contest – en av världens största sångtävlingar och en chans för nationella artister att synas för

en större publik. Eurovision, som den kallas i dagligt tal, har varit igång sedan 50-talet och det är ganska mycket prestige runt tävlingen. Det har även börjat bli en politisk arena där länder kompisröstar eller försöker utesluta andra länder från att vara med. Det finns ganska mycket regler kring ett sådant här evenemang för att allt ska kunna fungera smidigt och det inte ska uppstå några oklarheter. Man får till exempel inte sjunga om politiska budskap eller använda grova ord i sin låt. Inte heller får man nämna företag i texten. Den första gången Sverige drabbades av detta var 1987 då Lotta Engberg fick byta ut låttiteln från Fyra Bugg och en Coca Cola till Boogaloo, dansa rock’n rolla.

Många och knepiga regler

En annan som drabbades av reklamreglerna var Måns Zelmerlöw. Måns medverkade i en stor reklamkampanj för teleoperatören 3 bara ett par dagar innan han skulle vara programledare Eurovision 2016 i Globen. Charlotte

Perelli blev faktiskt petad från sin programledarroll i svenska uttagningen ett år för att hon medverkade i en reklamkampanj med Comviq samtidigt som Melodifestivalen pågick. Artisten Lisa Ajax som tävlade 2017 fick också strikta förhållningsregler av de som sätter reglerna för Eurovision att om hon vann svenska uttagningen fick hon inte delta i Eurovision. Detta på grund av att hon sjunger ordet Fuck flera gånger i sin låt. Det blev även en del rabalder 2016 då Ukrainas låt, som vann Eurovision, anklagades för att ha förbjudna politiska budskap i texten. Trots detta fick sångerskan behålla priset och Ukraina fick arrangera Eurovision 2017 precis som reglerna föreskriver att vinnarlandet föregående år ska göra.

En låt får vara max 3 minuter

Reglerna är många och krångliga när det gäller reklam i Eurovision men en sak är i alla fall säker – vattenflaskor med det egna namnet går bra men inga med företagsnamn eller loggor på. Fortfarande finns det grundregler för tävlingen även om det lagts till och ändrats under åren. En låt får inte vara mer än tre minuter lång, den måste framföras live på scenen, den måste vara nyskriven och får inte ha framförts tidigare och max 6 personer får vistas på scenen samtidigt. Man får dock framföra sitt bidrag på valfritt språk vilket utnyttjas flitigt då de flesta länder väljer att sjunga på engelska. Kanske för att de tror sig ha större chanser att vinna om de sjunger på ett språk som alla förstår. Vilket kan vara en nackdel också då många låtar gör sig bäst på originalspråket.