Att fakturera vid bilförsäljning

När man håller på med bilar kan det ofta förekomma att man får skriva en och annan faktura. Det kan till exempel handla om att man ska sälja en bil till en annan person och man vill skriva en faktura på det om personen inte kan betala hela beloppet på en gång. Det kan också handla om att man i företaget även utför bilreparationer eller säljer bildelar. Detta kan man också skriva faktura på.

 

Fördelar med att skriva faktura

En av de allra största fördelarna med att fakturera är att kunderna ofta föredrar detta betalsätt. Många gånger kan man behöva en bil, bildel eller reparation akut och det är inte alltid man kan betala med en gång. Många gånger sker saker i mitten av månaden och man kanske inte kan betala summan förrän lönen kommer. I dessa fall kan det vara viktigt att företaget erbjuder faktura och eventuellt avbetalning. För företaget finns inte direkt några nackdelar. Förvisso finns risken att man tvingas ligga ute med pengar, och ibland kan någon glömma eller strunta i att betala fakturan men även detta finns det sätt att undvika.

Att sälja sina fakturor

Om man som bilförsäljare väljer att sälja sina fakturor via factoring behöver man inte oroa sig för att behöva ligga ute med pengar. Ofta kan man då få hela 99 % av fakturan betalad direkt vid försäljningen och anlitandet av tjänsten. Dock kostar det en mindre avgift på varje faktura, men om man som företagare vill slippa strul kan detta vara ett mycket bra alternativ. I dessa fall slipper man till exempel vara den som måste ta striden om någon väljer att inte betala sin faktura.

Om fakturan inte betalas

I några fall är det så att människor glömmer, missar eller helt enkelt struntar i att de har en faktura att betala. Detta kan ställa till det en hel del för företagaren. I det allra första skedet bör man kontakta kunden och kontrollera om denne glömt fakturan. Detta kan till exempel göras genom att man skickar en påminnelse. Man får som företagare ta ut en påminnelseavgift för detta. Efter att denna har skickats ut bör man ge kunden 14 dagar att betala fakturan. Om inte detta sker kan man antingen skicka ännu en påminnelse eller skicka fakturan till ett inkasso. Även här kan man ta ut avgifter. Man behöver som enskild företagare inte skicka fakturan till inkasso, utan man kan också välja att driva ärendet själv och ta ut inkassoavgiften för detta. Om detta inte heller hjälper är det dags att gå vidare till Kronofogden. Då tillkommer avgifter, men dessa kan man som företagare kräva av kunden och om denne inte agerar kan man som företagare begära att skulden utmäts.